Начало Обединени застрахователни брокери
 
 
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД  Ф.Д. N013192/2007 ГР. СОФИЯ
 
РЕШЕНИЕ № 1 ГР. СОФИЯ 27.08.2007 г. 
Актуален Управителен съвет

Първи Управителен съвет
Устав на сдружението, приет на учредително събрание, състояло се в гр. Априлци - 2007 г.
Нов Управителен съвет на Сдружение "ОБЕДИНЕНИ ЗАСТРАХОВАТЕЛНИ БРОКЕРИ"
За да станете член на Обединени Застрахователни Брокери, трябва да се регистрирате в Сайта и да  изпратите на и-мейла на Сдружението
следните документи:

  •   Съдебно решение за регистрация;
  •   Лиценз за застрахователен брокер;
  •   Документ за платена тakса по сметката на Сдружението -                           BG50 UNCR 7000 1500 5194 27  УНИКРЕДИТ БУЛБАНК СОФИЯ
  •   Молба до Председателя на УС.

        e-mail: office@ozbrokeri.bg
Армеец” се утвърди като най-динамично развиващата се компания на застрахователния пазар през последните 10-12 години
На 30 март 2016 год. в гостоприемната обстановка на хотел „Маринела София”, обединеното дружество „Дженерали Застраховане”АД проведе първата годишна церемония за връчване на наградите на застрахователните брокери по „Мотивационна програма за застрахователните брокери за 2015 год.
Нека оценим по достойнство предимствата и отговорностите, които поставят пред съвременния бизнес новите технологии, и по-специално социалните мрежи, защото дали ще използваме тези мрежи като ловни във водите на клиентското море, или те ще се превърнат в примки, които да ни обесят... това зависи само и единствено от нас.
От 23 март 2015 г., Държавен фонд „Земеделие“ отваря прием на заявления за предоставяне на държавна помощ по Схемата „Помощ за съфинансиране на застрахователните премии при застраховане на селскостопанска продукция“.
Към края на 2013 г. общият брой на лицензираните (пре)застрахователи със седалище в Република България е 46


"ЛУКОЙЛ ГАРАНТ БРОКЕР" АД

"АВВИ" ООД

"ПФОЕ АГЕНЦИЯ" ООД

ЗБ "КАРОЛ СТАНДАРТ"

"СИДЕРАЛ БРОКЕРИ " ЕООД

"ВР ГРУП" ООД

 
 
"ЕВИТА М БРОКЕР" ООД
 


“Генерална Агенция България Велико Търново” ООД  -
град Велико Търново,
 ул.”Васил Левски” № 13
 Венета Савова   тел: 062/62 14 31 gsm":0888 300 577
 
vtbrokerins@magibg.com
 

“Офис България” ООД
град Враца,
ул. "Васил Кънчов" №72, вх. В, ет. 4, ап. 37,
092/ 666220; GSM: 0888/ 37 73 71; 0887/ 58 66 45

ИВО ДИЧЕВ
 ofis_bulgaria@abv.bg


"БРОКЕР ИНС ГРУП"
гр. Враца
ул."П.Волов" 1-А
тел/факс:092/66 68 78
gsm: 0878 635 334
          0886 858 548
          0899 275 608
Цветомир Иванов
e-mail:broker_ins_group@abv.bg



" V.I.P. Broker-
Варна иншуранс партнерс "– ООД
Ул.”Габрово „№ 29 
Варна 
Тодор Миланов 052-303 543, 0887-216 705

todor_milanov@mail.bg

                     
Любляна Метева       Милен Вълчев


"БРОКОМ 2000" ООД
 
Разград, ж.к. "Орел" бл.17 вх. А ап. 5

084/661063 , факс:084/661063

 ЛЮБЛЯНА МЕТЕВА

METEVA@ABV.BG

 

"ЗП - СТРЕЛЕЦ" ООД

Стара Загора,
ул.Княз Борис 85
тел:042/602826   gsm:0898 503 158- Златка Минева
Светлозар Радев – 0888 79 42 78

 Zp_strelec@abv.bg




"Класик Сървисис "ЕООД

Сливен,
кв. "Българка", бл.26, вх.Г, ет.5, ап.12 ,
тел: 044/ 77 321, gsm: 0888715150  ХРИСТО ИВАНОВ

office@classicservices.eu

 "КВАРТА"ООД
Ямбол,
ул."Жорж Папазов" №6 ап.3
046/663 303 , 663 304/  0888 413 338  Христо Христов

кvarta@abv.bg

"ВЕЛЕС" ООД 
Хасково,
ул."Хан Кубрат" 8, ет.3, офис 14
 тел: 038/631005,    gsm:0887 993 083, СВЕТЛАНА ГЕОРГИЕВА

veles@escom.bg
 

ИНС КОНСУЛТИНГ – ООД

Пловдив ,бул.цар Борис ІІІ, № 31А
Иван Георгиев, Лалка Дилбазова 032 95 65 03, 0887 59 31 80, 0889 50 46 51
Office@insconsbg.com





ЖИ ЙОНС
 
Пловдив
 
Йона Цочева – 0887 30 49 34
 
Живка Цочева - 0888 978 597
 
Ст.т. 032 94 34 24
 
email: Ji.yons@abv.bg



МОРЕНА ИНС БРОКЕР ЕООД
 
Пловдив
 
Радка Стоянова
 
gsm:0888 147 514
 
office@morenains.com
ДЕ ПЛЮС" ЕООД
 
Пазарджик
 
ул."Димитър Греков" 16 вх.А ет.4 ап.10
 
Димитър Събев gsm:0888 555 087
 
email: deplus@mail.bg


 
 

"RBI"
"Рикавъри" ООД
 

Промоцията стартира на 21.07.2014 и продължава до 05.09.2014

 
Бъдете един от късметлиите в томболата на Групама!

 
Сключете автомобилна застраховка и може да спечелите:

 
25% отстъпка от цената на нови гуми!

 
400 пътни карти

 
400 ключодържатели-ролетка

 
40 джобни фенерчета

 
Посетете нашия офис и разберете, как да спечелите още страхотни награди!
Промоционалното предложение важи до края на май 2016 г.
Дружеството затвърждава лидерството на пазара към края на септември 2014г.
Първата автоматизация на застраховки Каско в системата на SIRMA ISG за брокери е реализирана за Групама
Лидерите в общото застраховане към края на март:
 
Булстрад Виена Иншурънс Груп и Лев Инс са лидерите на пазара в края на първото тримесечие.
 
Следват Армеец и ДЗИ Общо застраховане, изпреварили Бул Инс и Алианц България.
Всеки един от гражданите, които имат сключена застраховка "Авкокаско", трябва да види какви точно клаузи има в сключения договор.
Промоцията стартира на 21.07.2014 и продължава до 05.09.2014

 
Бъдете един от късметлиите в томболата на Групама!

 
Сключете автомобилна застраховка и може да спечелите:
 

 
25% отстъпка от цената на нови гуми!

 
400 пътни карти 400 ключодържатели-ролетка

 
40 джобни фенерчета

 
Посетете нашия офис и разберете, как да спечелите още страхотни награди!
Дружеството се ангажира да предоставя консултантска и методическа помощ на членовете на АЗПБ. Ще им съдейства и в избора на подходящия застрахователен продукт.
ЗАД „Армеец” регистрира безспорен успех по застраховка „Каско на МПС“ към месец май 2014г., като заема първо място в класацията на общозастрахователния пазар с пазарен дял 23,8% и премиен приход над 41 млн.лв.

От 5 септември 2014 г. „ЗД Евроинс” АД предоставя на своите настоящи и бъдещи клиенти нови по - атрактивни условия по застраховка „Каско на МПС
”.
Признание за постигнатите успехи е поредното отличие на компанията.
Отличието беше връчено на Пламен Ялъмов – председател на Изпълнителния комитет на Алианц България
Практически семинар на тема „Групови застраховки „Живот” и здравно застраховане. Най-добри практики и решения в областта на социалните придобивки за служители”
Отличниците са животозастрахователите, които отчитат двуцифрен ръст на премиите
Финансовият отчет на най-голямата застрахователна компания в Европа изненада приятно анализаторите
Целта на акцията е да опровергае част от трайно съществуващите сред българите митове по отношение на животозастраховането
Безспорен лидер на животозастрахователния пазар у нас за поредна година е ЗАД Алианц България Живот.
„ДЗИ – Животозастраховане“ ЕАД разпредели доходност по застраховки „Живот“ със спестовен елемент за 2014.
Тази година беше интересна и трудна.
 
Интересна, поради надеждата тя да донесе по-голямо търсене у българите към застрахователните продукти, както и по-голяма отговорност към имуществото им.
 
Трудна година поради тежките природни бедствия през цялата 2014-та.
Милен Петков, собственик и управител на "Евита м брокер" ООД,
 
с коментар за различните застрахователни продукти,
 
 както и практични съвети за това как да реагираме в случаи на застрахователно събитие,
 
какво влиза и какво не в застраховката.
С основателя и издателя на в. „Застраховател прес“ МАКСИМ МАКСИМОВ разговаря ГАЛИНА МАРИНОВА
Доайенът в българското застраховане Лука Доков

„Най-важното, което смятам, че съм направил, е, че отворих пътища на страната ми, а и очите на много хора. Аз бях признат по света. Моето име ще се забрави, но това, че съм българин - не. Имам това копривщенско чувство (б.а. майката на Лука Доков е от Копривщица), че трябва да успееш! Бях трогнат от доверието, което ми се оказа. Благодаря на спорта, благодаря на образованието си. Начинът на обучение в България е нещо страхотно. Винаги съм бил патриот, не съм мислил дали ще спечеля или не.”

 
 Лука Доков
Интервю с г-н Торстен Лойе - председател на Управителния съвет и главен изпълнителен директор на Talanx International AG и член на Управителния съвет на Talanx AG, и г-н Петър Аврамов - председател на Управителния съвет и изпълнителен директор на „ХДИ Застраховане” АД
С изпълнителния директор и председател на УС на „ГРАВЕ България Животозастраховане ” ЕАД Николай Логофетов разговаря Илеана Стоянова
Румен Георгиев в интервю на Леонора ЛЕКОВА, в-к Преса
- АБЗ ще събира обобщени данни за изплатени щети от юлските бедствия, за да се демонстрира с цифри ползата от застраховането - Застрахователният катастрофичен пул се нуждае от държавническо решение - Онлайн системите и приложенията за регистрация на щети доказаха предимствата си

 
 
В България корпоративният бизнес е с висока застрахователна култура и транспортното застраховане е осъзната необходимост.
Сервизите нямат капацитет да поемат колите, пострадали от градушката в София през юли.
 
 
 Раздвижване на пазара ще има при ръст на икономиката, каза Цветанка Крумова, изпълнителен директор на „Армеец“.
Селин Едит Болар е изпълнителен директор на дружествата “Групама Застраховане” и “Групама Животозастраховане”, част от френската компания “Групама”.
Задължителна годишна такса между 10 и 30 лева за имот би помогнала за много по-бързо възстановяване на селища, покосени от наводнение или земетресение.
Резултатите на лицата, успешно положили изпита за придобиване на професионална квалификация за застрахователен брокер, проведен на 25 октомври 2014 г.
Българската полица по задължителната застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите вече осигурява покритие за цялата територия на Европейския съюз, Европейското икономическо пространство, както и за територията на всички други държави, които са страни по многостранното споразумение (а те са Андора, Сърбия и Швейцария) на основата на една премия.

 

Всеки притежател на МПС (моторно превозно средство) може да провери за сключена застраховка „Гражданска отговорност“ на сайта на Гаранционния фонд.
На пресконференция в Министерския съвет зам.-председателят на КФН, ръководещ управление "Застрахователен надзор", Ралица Агайн-Гури подчерта, че всички застрахователни компании разполагат с необходимия финансов ресурс незабавно да изплащат обезщетения във връзка с щетите от градушката на 8 юли
Към 31 август 2014 г. застрахователните посредници от държави членки, нотифицирали Комисията за финансов надзор, че желаят да извършват дейност по застрахователно посредничество на територията на Република България са 1817.
Единственият специализиран вестник за застраховане и осигуряване в България "Застраховател Прес" навърши 20 години
Лучано Чирина, Изпълнителен директор на GPH - холдинга на Generali, опериращ на територията на Централна и Източна Европа - е избраният Председател на Надзорния Съвет на ЗАД"ВИКТОРИЯ".
Впечатляваща демонстрация на спасителни действия с участието на хеликоптер на Застрахователна компания "Лев Инс" АД съвместно с Български Червен кръст, полиция, пожарна, таксита и мотори се разигра пред хотел „Кемпински-Зографски“ на паркинга на „Зелена зона“.
Реализираният от застрахователните брокери премиен приход за 2015 г. надхвърли 1 млрд. лв.
 
 Секторът с над 12% ръст на премиите и почти 9% ръст на комисионите спрямо предходната година
 
 Посредниците са формирали 50,89% от премиите в общото и 25,40% от приходите в животозастраховането
Общо събрание на Сдружение ОЗБ 27 - 29 март 2015 г. - гр. Костенец
Управителният съвет на сдружение Обединени Застрахователни Брокери свиква годишно Общо събрание на членовете на сдружението на 15 и 16 април 2016 г. /петък и събота/, в Хотелски комплекс Балкан - с.Чифлик - Троянски Балкан.
Застраховка “Кибер отговорност” е предназначена за компании работещи в сферата на информационните технологии или такива, значителен дял от чийто търговски оборот се извършва онлайн, включително портали за електронна търговия, доставка или поддръжка на хардуер и софтуер, уеб базирани приложения или други аспекти на бизнеса.
Хората, които не карат колите си през цялата година, ще могат да купуват "Гражданска отговорност" само за лятото.
КАСКО МАКС
 

 
 
МАКСимална защита
 
 

МАКСимален комфорт
Пакет „АВТОГРИЖА” включва в себе си 5 вида автомобилни застраховки – „Каско”, „ГО” на автомобилистите, „Асистанс за България”, „Асистанс за Европа” и „Злополука на лицата в МПС”
Българската агенция за експортно застраховане (БАЕЗ), съвместно с Министерството на икономиката ще подготви нови застрахователни продукти, с които ще се подкрепят българските износители на международните пазари
Предназначена за физически лица, чужденци, пребиваващи краткосрочно или продължително в Република България, или преминават транзитно през страната
„Групама Застраховане“ ЕАД предлага застраховка „Карго“ като два продукта в зависимост от територията на транспорта:
Годишна отчетна среща на сдружение ОБЕДИНЕНИ ЗАСТАРАХОВАТЕЛЕНИ БРОКЕРИ в Костенец, хотел Констанция 28 - 29  март 2015
Анализ и акценти към Проект за застраховане 2015, изготвен от Правната Дирекция на Булстрад и представен на годишната среща на ОЗБ в Костенец, март 2015 г.
Годишната среща 2014 на Сдружение ОБЕДИНЕНИ ЗАСТРАХОВАТЕЛНИ БРОКЕРИ /ОЗБ/ се състоя в Хотелски и спортен комплекс Беркут, с. Брестник на 26.04.2014 г.
Годишната среща 2013 на Сдружение ОБЕДИНЕНИ ЗАСТРАХОВАТЕЛНИ БРОКЕРИ /ОЗБ/ се състоя на в гр. Велико Търново на 19.05.2013 г.
 
Работна среща за членовете на ОБЕДИНЕНИ ЗАСТРАХОВАТЕЛНИ БРОКЕРИ  2014 се състоя на 22.11.2014 г. в Хисар с презентации на Групама и фирмата 11235
Отговор на Управителния съвет на сдружение Обединени Застрахователни Брокери на писмо от Комисията за защита на конкуренцията, Дирекция "Антитръст и концентрации"
На 30, 31 октомври и 1 ноември 2015 в хотел "Алегра" във Велинград се проведе Есенната работна среща на сдружение Обединени Застрахователни Брокери.
ДЕ ПЛЮС ЕООД
 

Пазарджик
 

ул."Димитър Греков" 16 вх.А ет.4 ап.10
 
 
Димитър Събев
 

 
email: deplus@mail.bg


 
gsm:0888 555 087
"RBI" "Рикавъри" ООД

 
Казанлък,
 

София, бул.Хр.Смирненски 9, офис 1-2
 

 Ивайло Тончев -- 0888 988 968

 
Росен Антов 0888 393 816

 
email: Rosen.antov@rbi.bg
АТРИЙ
 
Бургас
 
Петър Илиев
 
gsm: 0878 916 451
 
email: iliev@atriy-broker.com
 
atriy_broker@abv.bg
ДЕ ПЛЮС" ЕООД Пазарджик ул."Димитър Греков" 16 вх.А ет.4 ап.10 Димитър Събев gsm:0888 555 087 email: deplus@mail.bg


МАКСИМ МАКСИМОВ


София,
ул."Аксаков„ № 16,
gsm: 0888 367031 , тел. 02 986 40 79
МАКСИМ МАКСИМОВ
e-mail: maximov@lukoilgarant.bg
maksim_maksimov@abv.bg



РУСЛАН ВУЦОВ

София 1360
бул.”Сливница „ № 444
Руслан Вуцов – 0878 444 276, 9842 275,
факс 9842 316
r.vuzov@motopfohe.bg
www.motopfohe.bg









МИХАИЛ АНТОНОВ
 
СОФИЯ
 
ул."Росица " 9
 
Михаил АНТОНОВ
 
gsm: 0888 57 65 31; тел. 983 38 40
 
amma@abv.bg
"ВР ГРУП" ООД
 
Васимир Радулов
 
gsm: 0888 880 602
 
emal: VRgroup@abv.bg









МИЛЕН ПЕТКОВ

София
ул. Николай Лилиев № 19
02 963 37 57

МИЛЕН ПЕТКОВ
gsm: 0878 66 32 46
email: office@evitambroker.eu
www.evitambroker.eu






КАРОЛ СТАНДАРТ
 
София 1303
бул. „ Христо Ботев „ № 57
+359 2 400 8 409
 

НАДЕЖДА ВЕЛЬОВА
+359 893 555 903
nvelyova@karoll.bg
 

РУМЕН ХРИСТОВ
+359 893 555 906
rumen@karoll.bg
www.karollstandard.bg
   







"ིСИДЕРАЛ БРОКЕРИ"
     
София
бул. Черни връх № 47,
Бизнес Център Витоша, Сектор Б, ет. 3
 

Анна Павлова
0888 558 736
anna.mihailova@sideralnet.com

Луис Куманс Дьо Брашен
0888776703
louis.coomans@sideralnet.com
www.sideral.bg


Венета Савова

“Генерална Агенция България Велико Търново” ООД  -

град Велико Търново,
 ул.”Васил Левски” № 13

 Венета Савова   тел:062/62 14 ; gsm": 0888 300 577
 vtbrokerins@magibg.com



Тодор Миланов


" V.I.P. Broker- Варна иншуранс партнерс "– ООД

Ул.”Габрово „№ 29   Варна 
Тодор Миланов 052-303 543, 0887-216 705

todor_milanov@mail.bg


Иво Дичев


“Офис България” ООД

град Враца, ул. "Васил Кънчов" №72, вх. В, ет. 4, ап. 37,
 092/ 666220; GSM: 0888/ 37 73 71; 0887/ 58 66 45 ИВО ДИЧЕВ  ofis_bulgaria@abv.bg
БРОКЕР ИНС ГРУП

Враца
 
 ул."П. Волов" 1-А
 
тел/факс 092/66 68 78;
 
gsm: 0886/85 85 48; 0878/63 53 34; 0899/27 56 08
 
Цветомир Иванов
 
e-mail:broker_ins_group@abv.bg
          
Светлана Георгиева

"ВЕЛЕС" ООД 

Хасково,
ул."Хан Кубрат" 8, ет.3, офис 14
 тел: 038/631005,    gsm:0887 993 083,

СВЕТЛАНА ГЕОРГИЕВА
veles@escom.bg

         

 "КВАРТА"ООД 

Ямбол,

ул."Жорж Папазов" №6 ап.3
046/663 303 , 663 304/  0888 413 338  Христо Христов

кvarta@abv.bg

                     
Любляна Метева                         Милен Вълков


"БРОКОМ 2000" ООД
 

Разград, ж.к. "Орел" бл.17 вх. А ап. 5

084/661063 , факс:084/661063 
 
ЛЮБЛЯНА МЕТЕВА

METEVA@ABV.BG
Класик Сървисис ЕООД
 
Сливен, кв. "Българка", бл.26, вх.Г, ет.5, ап.12 ,
 
044/ 77 321, 0888715150
 
ХРИСТО ИВАНОВ
 
office@classic-services.eu



ИНС КОНСУЛТИНГ – ООД

Пловдив ,бул.цар Борис ІІІ, № 31А
Иван Георгиев, Лалка Дилбазова 032 95 65 03, 0887 59 31 80, 0889 50 46 51
Office@insconsbg.com
 
ЖИ ЙОНС
 
 Пловдив
 
Йона Цочева – 0887 30 49 34
 
Живка Цочева - 0888 978 597
 
Teл.: 032 94 34 24
 

email: Ji.yons@abv.bg
МОРЕНА ИНС БРОКЕР ЕООД
 
Пловдив
 
Радка Стоянова
 
gsm:0888 147 514

 
email: office@morenains.com
                    
                                                                         


"Добрич Иншурънс Брокърс" ЕООД

гр. Добрич
жк. "Дружба" бл.66 вх.Б ап.3
тел, факс 058 601 751
Николай Павлов

gsm: 0887 538 936
e-mail: dobrich_ins.brokers@abv.bg
www.dobrichins-brokers.com
"RBI"  -  "Рикавъри" ООД
Членове на Сдружението ОБЕДИНЕНИ ЗАСТРАХОВАТЕЛНИ БРОКЕРИ
                        
                                                
                    Сдружение „Обединени Застрахователни Брокери” е учредено на 23.06.2007 г. от 18 учредители – застрахователни брокери. Сдружението е с нестопанска цел. Регистрирано е с решение на Софийски Градски Съд по фирмено дело №13192 от 2007 г.

BG50 UNCR 7000 1500 5194 27  УНИКРЕДИТ БУЛБАНК СОФИЯ
гр. София,1000, община „Средец”
ул. „Христо Белчев” № 1, ет. 3, надпартерен.

Тел: +359 2 9268974
Факс: +359 2 9805846

gsm:  0887 300 883 Ваня Петрова

E-mail: m.petkov@evitambroker.eu

web site: www.ozbrokeri.bg
Записаните премии в общото застраховане са в размер на 504 972 хил. лв., а в животозастраховането на 79 794 хил. лв. Ръстът спрямо същия период на предходната година е съответно 5,9 % и -10,4 % или общо за застрахователния сектор 3,3 %,сочат обобщените данни на КФН.
Бюлетин
   
   
www.zastrahovatel.com
Eurotax
Club OPEL
Club FORD
moite pari
brokeri
НачалоИНТЕРВЮТАЦенността и смисълът на застраховането стават видими в най-тежките моменти
Ценността и смисълът на застраховането стават видими в най-тежките моменти




С КОНСТАНТИН ВЕЛЕВ, член на УС на АБЗ, разговаря ГАЛИНА МАРИНОВА
 
 
 - След кошмарното изживяване, градушката, която се изсипа над София, застрахователите реагираха мигновено с различни облекчения, а коментаторите определиха реакцията на индустрията като „адекватна“. Как вие оценявате работата на бранша в тази екстремна ситуация? - Не помним подобна градушка през последните десет-петнадесет години. Преди години имаше градушка, която нанесе щети, но те далеч не бяха толкова сериозни. Като цяло индустрията наистина отговори много адекватно на събитието и на очакванията на хората, свързани с това събитие, а щетите наистина бяха сериозни.

 

- Повечето компании реагираха на първо място с удължаване на сроковете за регистрация на такива щети. Удължаването е различно в отделните компании, което е нормално. Невъзможно е да има единна политика по този въпрос, но доколкото ми е известно, сроковете за регистрация на щети от това събитие бяха удължени минимум с 15 дни, а повечето компании предложиха срокове до 30 дни.

Индустрията отчете сериозния брой на потърпевшите от това събитие. Отчете се също и фактът, че сме в сезона на отпуските и много хора имат планове, които не могат да отложат, без това да доведе до финансови загуби. Има и много хора, които отсъстват от София.

Нормално е хората да не бъдат притискани с кратки срокове тогава, когато действително има много клиенти, които заявяват щети. Целта е да не се получават огромни опашки, каквито въпреки всичко се получиха в някои от компаниите, които имат по-голямо портфолио по автомобилно застраховане. Удължените срокове ще позволят да не се затрудняват излишно клиентите, а те да имат достатъчно време спокойно да регистрират щетите. Мисля, че във всички компании беше въведено и удължено работно време, за да не се образуват опашки само в стандартното работно време, а хората да могат спокойно, след работа, да посетят съответната компания и да заявят своята щета.

Нормално е с предимство да се гледат щетите, при които има не само подбитости по купето, но и счупени стъкла. Няма как да се шофира със счупено стъкло или поне това е изключително затруднено.

При някои компании се предлага и да се смени безплатно и винетният стикер при нужда от смяна на предното стъкло. Като цяло мисля, че навсякъде индустрията създаде съответната организация за безпрепятствено регистрирне на щетите. Нещо повече, има и компании като нашата, които предлагат и онлайн регистрация на щета, както и регистрация чрез мобилно приложение. Това допълнително улесни процеса.

Разбира се, това техническо предимство не съществува във всички компании и въпреки огромните му предимства не би могло да се направи и пусне в експлоатация за една вечер, за да се реагира на екстремната ситуация. Въвеждането на тази съвременна технологична възможност е стъпка, което изисква мащабна времева и финансова инвестиция. Но в няколко компании, в които възможността за използването на новите технологии при регистрация на щети, съществува, тя се използва от клиентите изключително добре. В нашата онлайн система например около 40% от щетите бяха регистрирани онлайн или чрез мобилното приложение.

 

- Четиридесет процента? Това е впечатляващо!

- Да, много сериозен резултат! За нас създалата се екстремна ситуация е знакова. Случилото се, разбира се, е изключително неприятно, точно това е моментът, в който хората много ясно видяха предимствата на онлайн регистрацията на щети и го използваха много сериозно. В крайна сметка това е един позитивен резултат от драматичните събития.

Ако трябва да обобщя, ще кажа, че ние, застрахователите, реагирахме изключително адекватно в тази ситуация, която в никакъв случай не е приключила. Работата тепърва започна. Тя стартира още в първите часове след градушката и щети предстои да бъдат регистрирани и през следващите дни. Ще започне и отстраняване на щети в сервизи, официални и доверени, плащане на експертни оценки... Този процес със сигурност ще бъде във вниманието на индустрията през следващите два месеца.

 

- „Каско“-то е застраховката, която има най-силно представяне сред незадължителните застраховки, а и имущественото застраховане, което също е важно за бранша, също бе засегнато в някаква степен от градушката. Как според вас ще се отразят тези плащания на реномето на застрахователите?

- Винаги когато има подобно събитие, ние се изкушаваме да мислим, че то ще доведе до повишаване на застрахователното проникване. Това е показателят, който показва какъв е броят на застрахованите лица или обекти в страната на фона на общия им брой. Изкушаваме се, макар че практиката обикновено показва друго. Забелязва се някакъв ръст в продажбата на полици във времето, близко до събитието. Хората мислят за застраховки, когато впечатленията от събитието са пресни, и след това нещата се връщат в някакво нормално русло.

Ако говорим специално за сегмента на „Каско“-то, аз не мога да кажа, че българинът не мисли за тази застраховка. Ако българинът има някакво съзнание, че се нуждае от някакъв застрахователен продукт, извън задължителните, то това е „Каско“-то. Българинът застрахова колата си, защото по някаква причина я счита за най-ценното си притежание. Може би ще има някакво повишаване на интереса, но не смятам, че и в момента проникването в този сегмент на пазара не е добро, а напротив. „Каско“-то представлява един много сериозен дял в застрахователния пазар.

По-интересно за нас ще бъде, ако това събитие отново подчертае необходимостта да се застрахова домашно имущество. Ако накара хората да усетят ползите от този вид застраховане, било то за дома или за други техни обекти, в които развиват дейност – малки магазини, офиси и т.н. Именно там е голямата ниша на пазара. В същото време защитата на дома и офиса продължава да бъде един голям проблем за гражданите като цяло. Всички тези събития, които се случват, особено през последните месеци, показват нагледно колко голям е броят на незастрахованите лица. Сочат и трагичния факт, че огромен брой хора се оказват в състояние на безизходица, не могат да възстановят вредите, които бедствието им е нанесло. Ярък пример за това е случилото се във Варна, а също и трагедиите в някои други градове и села вследствие на излезли от коритата си реки и т.н. Единици са собствениците, които са застраховали имуществото си и получиха средства от застрахователите, за да възстановят щетите. За съжаление много хора останаха на улицата без нищо. Те чакат на помощта на държавата, на помощта на общината. Това е проблем, с който ние като бранш, но също и държавата, трябва да се борим. Трябва да променим този начин на мислене, това съзнание.

Надяваме се да има някаква промяна в нагласите на обществото, която да се отрази в повишаване на търсенето на застраховки, защото и щетите, нанесени по имуществени застраховки на гражданите от градушката на 8 юли, също не са малко.

Това, което беше видимо за всички, което попадна в окото на медиите, бе работата на пунктовете за ликвидация на щети в автомобилното застраховане, опашките от автомобили и т.н. Мога да кажа обаче, че една четвърт от общия брой на регистрираните щети в нашата компания вследствие на градушката в София са щети по застраховки „Имущество“, а не автомобилни. Говорим за домашно имущество, за административни обекти, офиси и т.н. Разбира се, най-много са щетите, свързани със счупени стъкла, но имаме и щети по фасадите в онези райони на София, където градушката е била по-едра. Имаме проникване на вода в имотите и това е нормално, след като са счупени стъклата.

Надявам се това действително да промени начина на мислене на хората, защото застраховка не ни е необходима, когато всичко е наред. Тя е подсигуровка за трудни моменти, с които за съжаление всеки един от нас се сблъсква в живота си.

 

- Именно това са моментите, в които застрахователите трябва да реагират адекватно и така постепенно да променят и затвърждават позитивната нагласа на обществото към работата на бранша.

- Аз мисля, че ние застрахователите реагираме адекватно не само сега. Само преди половин месец във Варна индустрията реагира изключително адекватно. Много екипи на повечето компании работеха на място и използваха буквално всеки един светъл час на детя. Работеше се от тъмно до тъмно, за да се правят огледи, да се описват щети и по най-бързия начин, на място се плащаха обезщетения. В нашата компания щети се плащаха на практика на място, в рамките на ден-два, за да могат хората да започнат да възстановяват щетите по домовете си.

 

- А какъв беше размерът на застрахованите щети във Варна?

- При нас, в нашата компания, щетите от варненското бедствие бяха около 350 000 – 400 000 лева.

Индустрията не е дала повод на хората да мислят, че не стои зад гърба им, а напротив. Всячески се стараем да покажем в тежки моменти смисъла на застраховането. Да покажем, че искаме да отстояваме функциите, които имаме в това общество.

 

- Ще бъде ли в състояние браншът да покаже на обществото нагледно и с цифри т.нар. застраховани щети от юлските бедствия? Това би онагледило и показало по недвусмислен начин ползата от застраховането, особено ако сумата се съпостави с общите щети, нанесени от бедствията.

- Разбира се, по линия на асоциацията ние можем да направим една такава обобщена информация за щетите, платени в различните компании. За такива данни, разбира се, не може да става дума в момента, защото, както виждате, ние сме в началото на процеса по регистриране и изплащане на щетите.

В следващия месец още ще има регистрация на щети, ще се плащат обезщетения, ще има калкулации и т.н. Но със сигурност ще се опитаме да направим една такава обобщена статистика. Тя, разбира се, ще почива на информацията, която самите компании ни дадат. Това е единственият начин, по който можем да направим такова обобщение. Надяваме се колегите от компаниите да ни предоставят данни. Те не би трябвало да са някаква особена корпоративна тайна, защото ние ще искаме само общи показатели. По този начин действително ще можем да покажем на обществото и с помощта на медиите, че усилието да се застраховаш е наистина важно и си заслужава. Така хората, които все още не са си направили застраховки по една или друга причина, може да се замислят и да излязат от това постоянно състояние на мрачно недоволство, което по принцип е характерно за българина. Недоволството към всички, всеки и всички само по себе си не води към нищо добро.

Винаги човек може да каже, че има основание за недоволство, но ние непрекъснато подхождаме към всичко с излишно недоверие и към всичко имаме някакви претенции. Може би, както казваше навремето един български политик, ако си „сменим чипа“, ако сменим малко начина си на мислене, може би ще видим света и проблемите си по друг начин. Ако престанем да казваме на чашата, като на полупразна и я видим като полупълна, може би действително ще преоткрием ползата от много съществуващи на пазара продукти и услуги. Свикнали сме първо да започнем да се оплакваме, да стартираме с едно по-негативно мислене, което  едва впоследствие да променяме малко по малко. Подобна позиция не е нито добра, нито продуктивна. Изглеждаме като непрекъснато недоволна нация, а недоволството не ражда нищо позитивно.

Ненужно е да подхранваме собствения си скептицизъм. С изнасянето на тези данни ние ще опровергаем и още едно твърдение, което често чуваме: „Застрахователите не плащат!“ На какво почива това усещане за неплащане? В 99 процента от случаите се оказва, че лицето, което твърди, че браншът не плаща, въобще никога не е било застраховано. От къде тогава знае дали застрахователите плащат, или не плащат?!

 

- Ще се актуализира ли покрай градушката и Аспарухово темата за застрахователния пул?

- Дискусиите по тази тема никога не са спирали в асоциацията. Актуалността й се изостря на приливи и отливи, но проблемът е, че въпросната тема е дискутирана многократно. При някои от вариантите за разрешаване на въпросите, свързани със застрахователния катастрофичен пул, минават през сериозни законодателни промени. Тоест, ако ще се дискутира сериозно тази тема, тя трябва да излезе от сферата на кабинетните дискусии и да бъде изведена на едно ново, по-държавно ниво. Държавата няколко пъти направи обсъждания по темата, но те бяха бързи и кратки, свързани с някакво конкретно катастрофично събитие. Държавата реагира точно както реагира населението – събитието отшумява и държавата спира да дискутира проблема.

 

- Направиха се промени при застраховането на държавно имущество.

- Да, при бюджетните органзации, но и преди съществуваше изискване за задължително застраховане на това имущество. Разликата бе, че преди промените това държавно имущество се застраховаше на счетоводни стойности. Резултатът бе, че имаше случаи на 95% подзастраховане. При такова подзастраховане, когато стане събитие, не може да се очакват чудеса от застрахователите. Очакванията една щета да се плати на 100%, когато си я застраховал на 5% от стойността на имуществото, разбира се, са нереалистични. Това са азбучни истини в застраховането.

Въпросът е, че тази дискусия действително трябва да се изведе на по-различно ниво. Трябва да се върви към държавническо решение. В дискусиите за вземане на това решение, естествено, ние застрахователите трябва да имаме най-сериозно място и да се търси приемлив за страната модел. Има различни форми на катастрофични пулове, възприети в различните страни. Не е нужно да „откриваме топлата вода“. Трябва да възприемем онзи подход, който считаме за най-удачен за България.

Тази дискусия трябва да бъде докарана до край, а не само да виси в пространството. Когато поставим на дневен ред дискусията за пула, вече дори ние, в асоциацията, подхождаме доста уморено към въпроса. Защото в асоциацията темата се обсъжда вече твърде дълго. Аз съм в Управителния съвет на АБЗ вече два мандата, а и в предишните два-три мандата темата също е била сред редовно коментираните.

 

- Но за да се стигне до законодателни промени, не трябва ли застрахователите да бъдат единни най-малко по въпроса „да“ или „не“, да има или да няма катастрофичен застрахователен пул?

- Съгласен съм, че ние застрахователите нямаме единно мнение по този въпрос. Но в крайна сметка, колкото и грубо да звучи, държавата за това е държава, за да види едното мнение, второто мнение, третото мнение... и да формира някаква държавна позиция. Трябва да бъде проявено държавническо мислене по този въпрос, да се възприеме единият от възможните подходи за решаване на въпроса и да се наложи.

Ако питате всеки гражданин поотделно за който и да е проблем в държавата, то всеки ще има собствено мнение. Ще се изправим пред невъзможността да се удовлетвори желанието на всички и проблемът няма да получи решение. По тази логика никой не трябва да върши нищо и ще чакаме нещата да се случват някак си сами.

Съгласен съм, че нямаме единно мнение, но има Комисия за финансов надзор, която също може да прецени проблема, има и други държавни органи, чиито отговорности са директно свързани с тази проблематика.

В крайна сметка просто трябва да се избере един от подходите за решаване на проблема за създаване на застрахователен пул и той да се реализира. Нали точно за това съществува държавната политика във всеки отделен бранш. Едва ли субектите във всеки сектор ще бъдат винаги на едно мнение. На практика това се случва изключително рядко.

 

-Различията в мненията би трябвало да се възприемат като богатство?

-Разбира се. По този начин ние разполагаме с по-голямо богатство на подходите, които могат да бъдат възприети, но оттам нататък трябва да се преценят аргументите за и против, които са заложени във всеки вариант, и да се поеме държавническа отговорност, за да се вземе решение. Застрахователите не могат да вземат такова решение.

 

-Някой трябва да приеме „тежестта на царската корона“ и да се нагърби с отговорността да вземе решение?

-Именно. Защото нищо не е по-лошо от липсата на решение.






- След кошмарното изживяване, градушката, която се изсипа над София, застрахователите реагираха мигновено с различни облекчения, а коментаторите определиха реакцията на индустрията като „адекватна“. Как вие оценявате работата на бранша в тази екстремна ситуация?

 

- Не помним подобна градушка през последните десет-петнадесет години. Преди години имаше градушка, която нанесе щети, но те далеч не бяха толкова сериозни. Като цяло индустрията наистина отговори много адекватно на събитието и на очакванията на хората, свързани с това събитие, а щетите наистина бяха сериозни.

Повечето компании реагираха на първо място с удължаване на сроковете за регистрация на такива щети. Удължаването е различно в отделните компании, което е нормално. Невъзможно е да има единна политика по този въпрос, но доколкото ми е известно, сроковете за регистрация на щети от това събитие бяха удължени минимум с 15 дни, а повечето компании предложиха срокове до 30 дни.

Индустрията отчете сериозния брой на потърпевшите от това събитие. Отчете се също и фактът, че сме в сезона на отпуските и много хора имат планове, които не могат да отложат, без това да доведе до финансови загуби. Има и много хора, които отсъстват от София.

Нормално е хората да не бъдат притискани с кратки срокове тогава, когато действително има много клиенти, които заявяват щети. Целта е да не се получават огромни опашки, каквито въпреки всичко се получиха в някои от компаниите, които имат по-голямо портфолио по автомобилно застраховане. Удължените срокове ще позволят да не се затрудняват излишно клиентите, а те да имат достатъчно време спокойно да регистрират щетите. Мисля, че във всички компании беше въведено и удължено работно време, за да не се образуват опашки само в стандартното работно време, а хората да могат спокойно, след работа, да посетят съответната компания и да заявят своята щета.

Нормално е с предимство да се гледат щетите, при които има не само подбитости по купето, но и счупени стъкла. Няма как да се шофира със счупено стъкло или поне това е изключително затруднено.

При някои компании се предлага и да се смени безплатно и винетният стикер при нужда от смяна на предното стъкло. Като цяло мисля, че навсякъде индустрията създаде съответната организация за безпрепятствено регистрирне на щетите. Нещо повече, има и компании като нашата, които предлагат и онлайн регистрация на щета, както и регистрация чрез мобилно приложение. Това допълнително улесни процеса.

Разбира се, това техническо предимство не съществува във всички компании и въпреки огромните му предимства не би могло да се направи и пусне в експлоатация за една вечер, за да се реагира на екстремната ситуация. Въвеждането на тази съвременна технологична възможност е стъпка, което изисква мащабна времева и финансова инвестиция. Но в няколко компании, в които възможността за използването на новите технологии при регистрация на щети, съществува, тя се използва от клиентите изключително добре. В нашата онлайн система например около 40% от щетите бяха регистрирани онлайн или чрез мобилното приложение.

 

- Четиридесет процента? Това е впечатляващо!

- Да, много сериозен резултат! За нас създалата се екстремна ситуация е знакова. Случилото се, разбира се, е изключително неприятно, точно това е моментът, в който хората много ясно видяха предимствата на онлайн регистрацията на щети и го използваха много сериозно. В крайна сметка това е един позитивен резултат от драматичните събития.

Ако трябва да обобщя, ще кажа, че ние, застрахователите, реагирахме изключително адекватно в тази ситуация, която в никакъв случай не е приключила. Работата тепърва започна. Тя стартира още в първите часове след градушката и щети предстои да бъдат регистрирани и през следващите дни. Ще започне и отстраняване на щети в сервизи, официални и доверени, плащане на експертни оценки... Този процес със сигурност ще бъде във вниманието на индустрията през следващите два месеца.

 

- „Каско“-то е застраховката, която има най-силно представяне сред незадължителните застраховки, а и имущественото застраховане, което също е важно за бранша, също бе засегнато в някаква степен от градушката. Как според вас ще се отразят тези плащания на реномето на застрахователите?

- Винаги когато има подобно събитие, ние се изкушаваме да мислим, че то ще доведе до повишаване на застрахователното проникване. Това е показателят, който показва какъв е броят на застрахованите лица или обекти в страната на фона на общия им брой. Изкушаваме се, макар че практиката обикновено показва друго. Забелязва се някакъв ръст в продажбата на полици във времето, близко до събитието. Хората мислят за застраховки, когато впечатленията от събитието са пресни, и след това нещата се връщат в някакво нормално русло.

Ако говорим специално за сегмента на „Каско“-то, аз не мога да кажа, че българинът не мисли за тази застраховка. Ако българинът има някакво съзнание, че се нуждае от някакъв застрахователен продукт, извън задължителните, то това е „Каско“-то. Българинът застрахова колата си, защото по някаква причина я счита за най-ценното си притежание. Може би ще има някакво повишаване на интереса, но не смятам, че и в момента проникването в този сегмент на пазара не е добро, а напротив. „Каско“-то представлява един много сериозен дял в застрахователния пазар.

По-интересно за нас ще бъде, ако това събитие отново подчертае необходимостта да се застрахова домашно имущество. Ако накара хората да усетят ползите от този вид застраховане, било то за дома или за други техни обекти, в които развиват дейност – малки магазини, офиси и т.н. Именно там е голямата ниша на пазара. В същото време защитата на дома и офиса продължава да бъде един голям проблем за гражданите като цяло. Всички тези събития, които се случват, особено през последните месеци, показват нагледно колко голям е броят на незастрахованите лица. Сочат и трагичния факт, че огромен брой хора се оказват в състояние на безизходица, не могат да възстановят вредите, които бедствието им е нанесло. Ярък пример за това е случилото се във Варна, а също и трагедиите в някои други градове и села вследствие на излезли от коритата си реки и т.н. Единици са собствениците, които са застраховали имуществото си и получиха средства от застрахователите, за да възстановят щетите. За съжаление много хора останаха на улицата без нищо. Те чакат на помощта на държавата, на помощта на общината. Това е проблем, с който ние като бранш, но също и държавата, трябва да се борим. Трябва да променим този начин на мислене, това съзнание.

Надяваме се да има някаква промяна в нагласите на обществото, която да се отрази в повишаване на търсенето на застраховки, защото и щетите, нанесени по имуществени застраховки на гражданите от градушката на 8 юли, също не са малко.

Това, което беше видимо за всички, което попадна в окото на медиите, бе работата на пунктовете за ликвидация на щети в автомобилното застраховане, опашките от автомобили и т.н. Мога да кажа обаче, че една четвърт от общия брой на регистрираните щети в нашата компания вследствие на градушката в София са щети по застраховки „Имущество“, а не автомобилни. Говорим за домашно имущество, за административни обекти, офиси и т.н. Разбира се, най-много са щетите, свързани със счупени стъкла, но имаме и щети по фасадите в онези райони на София, където градушката е била по-едра. Имаме проникване на вода в имотите и това е нормално, след като са счупени стъклата.

Надявам се това действително да промени начина на мислене на хората, защото застраховка не ни е необходима, когато всичко е наред. Тя е подсигуровка за трудни моменти, с които за съжаление всеки един от нас се сблъсква в живота си.

 

- Именно това са моментите, в които застрахователите трябва да реагират адекватно и така постепенно да променят и затвърждават позитивната нагласа на обществото към работата на бранша.

- Аз мисля, че ние застрахователите реагираме адекватно не само сега. Само преди половин месец във Варна индустрията реагира изключително адекватно. Много екипи на повечето компании работеха на място и използваха буквално всеки един светъл час на детя. Работеше се от тъмно до тъмно, за да се правят огледи, да се описват щети и по най-бързия начин, на място се плащаха обезщетения. В нашата компания щети се плащаха на практика на място, в рамките на ден-два, за да могат хората да започнат да възстановяват щетите по домовете си.

 

- А какъв беше размерът на застрахованите щети във Варна?

- При нас, в нашата компания, щетите от варненското бедствие бяха около 350 000 – 400 000 лева.

Индустрията не е дала повод на хората да мислят, че не стои зад гърба им, а напротив. Всячески се стараем да покажем в тежки моменти смисъла на застраховането. Да покажем, че искаме да отстояваме функциите, които имаме в това общество.

 

- Ще бъде ли в състояние браншът да покаже на обществото нагледно и с цифри т.нар. застраховани щети от юлските бедствия? Това би онагледило и показало по недвусмислен начин ползата от застраховането, особено ако сумата се съпостави с общите щети, нанесени от бедствията.

- Разбира се, по линия на асоциацията ние можем да направим една такава обобщена информация за щетите, платени в различните компании. За такива данни, разбира се, не може да става дума в момента, защото, както виждате, ние сме в началото на процеса по регистриране и изплащане на щетите.

В следващия месец още ще има регистрация на щети, ще се плащат обезщетения, ще има калкулации и т.н. Но със сигурност ще се опитаме да направим една такава обобщена статистика. Тя, разбира се, ще почива на информацията, която самите компании ни дадат. Това е единственият начин, по който можем да направим такова обобщение. Надяваме се колегите от компаниите да ни предоставят данни. Те не би трябвало да са някаква особена корпоративна тайна, защото ние ще искаме само общи показатели. По този начин действително ще можем да покажем на обществото и с помощта на медиите, че усилието да се застраховаш е наистина важно и си заслужава. Така хората, които все още не са си направили застраховки по една или друга причина, може да се замислят и да излязат от това постоянно състояние на мрачно недоволство, което по принцип е характерно за българина. Недоволството към всички, всеки и всички само по себе си не води към нищо добро.

Винаги човек може да каже, че има основание за недоволство, но ние непрекъснато подхождаме към всичко с излишно недоверие и към всичко имаме някакви претенции. Може би, както казваше навремето един български политик, ако си „сменим чипа“, ако сменим малко начина си на мислене, може би ще видим света и проблемите си по друг начин. Ако престанем да казваме на чашата, като на полупразна и я видим като полупълна, може би действително ще преоткрием ползата от много съществуващи на пазара продукти и услуги. Свикнали сме първо да започнем да се оплакваме, да стартираме с едно по-негативно мислене, което  едва впоследствие да променяме малко по малко. Подобна позиция не е нито добра, нито продуктивна. Изглеждаме като непрекъснато недоволна нация, а недоволството не ражда нищо позитивно.

Ненужно е да подхранваме собствения си скептицизъм. С изнасянето на тези данни ние ще опровергаем и още едно твърдение, което често чуваме: „Застрахователите не плащат!“ На какво почива това усещане за неплащане? В 99 процента от случаите се оказва, че лицето, което твърди, че браншът не плаща, въобще никога не е било застраховано. От къде тогава знае дали застрахователите плащат, или не плащат?!

 

- Ще се актуализира ли покрай градушката и Аспарухово темата за застрахователния пул?

- Дискусиите по тази тема никога не са спирали в асоциацията. Актуалността й се изостря на приливи и отливи, но проблемът е, че въпросната тема е дискутирана многократно. При някои от вариантите за разрешаване на въпросите, свързани със застрахователния катастрофичен пул, минават през сериозни законодателни промени. Тоест, ако ще се дискутира сериозно тази тема, тя трябва да излезе от сферата на кабинетните дискусии и да бъде изведена на едно ново, по-държавно ниво. Държавата няколко пъти направи обсъждания по темата, но те бяха бързи и кратки, свързани с някакво конкретно катастрофично събитие. Държавата реагира точно както реагира населението – събитието отшумява и държавата спира да дискутира проблема.

 

- Направиха се промени при застраховането на държавно имущество.

- Да, при бюджетните органзации, но и преди съществуваше изискване за задължително застраховане на това имущество. Разликата бе, че преди промените това държавно имущество се застраховаше на счетоводни стойности. Резултатът бе, че имаше случаи на 95% подзастраховане. При такова подзастраховане, когато стане събитие, не може да се очакват чудеса от застрахователите. Очакванията една щета да се плати на 100%, когато си я застраховал на 5% от стойността на имуществото, разбира се, са нереалистични. Това са азбучни истини в застраховането.

Въпросът е, че тази дискусия действително трябва да се изведе на по-различно ниво. Трябва да се върви към държавническо решение. В дискусиите за вземане на това решение, естествено, ние застрахователите трябва да имаме най-сериозно място и да се търси приемлив за страната модел. Има различни форми на катастрофични пулове, възприети в различните страни. Не е нужно да „откриваме топлата вода“. Трябва да възприемем онзи подход, който считаме за най-удачен за България.

Тази дискусия трябва да бъде докарана до край, а не само да виси в пространството. Когато поставим на дневен ред дискусията за пула, вече дори ние, в асоциацията, подхождаме доста уморено към въпроса. Защото в асоциацията темата се обсъжда вече твърде дълго. Аз съм в Управителния съвет на АБЗ вече два мандата, а и в предишните два-три мандата темата също е била сред редовно коментираните.

 

- Но за да се стигне до законодателни промени, не трябва ли застрахователите да бъдат единни най-малко по въпроса „да“ или „не“, да има или да няма катастрофичен застрахователен пул?

- Съгласен съм, че ние застрахователите нямаме единно мнение по този въпрос. Но в крайна сметка, колкото и грубо да звучи, държавата за това е държава, за да види едното мнение, второто мнение, третото мнение... и да формира някаква държавна позиция. Трябва да бъде проявено държавническо мислене по този въпрос, да се възприеме единият от възможните подходи за решаване на въпроса и да се наложи.

Ако питате всеки гражданин поотделно за който и да е проблем в държавата, то всеки ще има собствено мнение. Ще се изправим пред невъзможността да се удовлетвори желанието на всички и проблемът няма да получи решение. По тази логика никой не трябва да върши нищо и ще чакаме нещата да се случват някак си сами.

Съгласен съм, че нямаме единно мнение, но има Комисия за финансов надзор, която също може да прецени проблема, има и други държавни органи, чиито отговорности са директно свързани с тази проблематика.

В крайна сметка просто трябва да се избере един от подходите за решаване на проблема за създаване на застрахователен пул и той да се реализира. Нали точно за това съществува държавната политика във всеки отделен бранш. Едва ли субектите във всеки сектор ще бъдат винаги на едно мнение. На практика това се случва изключително рядко.

 

-Различията в мненията би трябвало да се възприемат като богатство?

-Разбира се. По този начин ние разполагаме с по-голямо богатство на подходите, които могат да бъдат възприети, но оттам нататък трябва да се преценят аргументите за и против, които са заложени във всеки вариант, и да се поеме държавническа отговорност, за да се вземе решение. Застрахователите не могат да вземат такова решение.

 

-Някой трябва да приеме „тежестта на царската корона“ и да се нагърби с отговорността да вземе решение?

-Именно. Защото нищо не е по-лошо от липсата на решение.

 
Търсене
Карта

ЦКБ-Живот

БУЛСТРАД ЖИВОТ

UnionBank

DZI